Työpäiväni Granitella – Asiakastuki
Työpäiväni Granitella -sarjassa esittelemme Graniten eri toimenkuvia ottamalla lukijan mukaan seuraamaan normaalia arkipäivää kyseisessä roolissa. Sarjan aloittaa paljon Graniten asiakkailta kiitosta saava Asiakastuki.
Näin Viivi kertoo omasta tavallisesta työpäivästään Graniten asiakastuessa:
Aloitan päiväni yleensä viimeistään yhdeksän maissa aamulla. Teen hommia kotoa käsin, joten työmatkaa kertyy hyvin vähän aamupalapöydästä työpisteelle. Joskus pikkupurtavaa ja aamukahvi tai energiajuoma nautitaan suoraan työpisteellä, jos en jaksa aikaisemmin nousta keittämään puuroa. Hyvin usein on vielä hiukset harjaamatta ja pyjamahousut jalassa, kun työkoneen ja näytön ensimmäisenä avaa.
Ensimmäisenä selailen työsähköpostin läpi ja vilkaisen Slackin kanavat. Ne on hyvä kurkata ensimmäisenä, jos vaikka jotain akuuttia sisäistä tiedotettavaa on tullut, josta olisi tuessakin hyvä olla tietoinen. Availen samalla asiakastuen tikettiohjelman ja silmäilen sinne tulleista yhteydenotoista mahdollisesti kiireelliset ja välitöntä reagointia vaativat yhteydenotot ja tartun niihin ensimmäisenä.
Alkupäivä menee nopeasti ja suurin osa uusista asiakasyhteydenotoistakin tulee aamupäivästä. Saan monesti muistuttaa itseäni pitämään lounastaukoa, jonka aloitus saattaa hyvinkin venyä puolille päivin. Pyrin kuitenkin ennen tätä pitämään ainakin yhden lyhyemmän tauon, jonka aikana käymme koirani kanssa ulkona haukkaamassa raitista ilmaa (ja hän nuuhkii samalla talon nurkilta omat päivittäiset uutisensa).
Päivään kuuluu yleensä monenlaisia yhteydenottoja niin loppukäyttäjiltä, kuin asiakkaidemme yhteyshenkilöiltä. Tästä syystä joihinkin viesteihin saa vastattua suoraan ja asia hoituu hyvinkin nopeasti alusta loppuun, mutta jotkut viestit vaativat meiltä hieman firman sisäistä selvittelyä ja esimerkiksi tuote- tai teknologiatiimimme konsultointia. Olen päivän aikana myös tarvittaessa tiiviissä yhteydessä eri tiimeissä toimiviin työkavereihin slackin kautta. Pidän myös silmällä niin sanottuja ”odottavia” asioita, kuten edellisinä päivinä selvitykseen jääneiden tikettien tilannepäivityksiä tai bugien korjausaikatauluja, jotta osaan informoida niistä asiakkaitamme heti kun tiedän itsekin enemmän.
Päivän aikana saattaa olla erilaisia palavereja, mutta ei läheskään päivittäin. Esimerkiksi perjantaisin meillä on asiakastiimimme kanssa viikoittainen tiimipalaveri, joka onkin aina viikon kohokohta. Meillä on mahtava tiimi ja aina hauskaa yhdessä, eli perjantai-iltapäivälle saa aina varmasti kunnon naurut ja hyvän lopetuksen viikolle. Palaveeraamme useimmiten etänä, jos emme satu muun syyn takia olemaan yhtä aikaa toimistolla.
Kuulun myös työsuojelutoimikuntaan sekä huvitoimikuntaamme, eli myös näihin teemoihin liittyen on satunnaisesti kalenteriin tulevia palaverikutsuja. Viimeksi käsittelimme Työsuojelutoimikunnan kesken firmakohtaisia kehittämistoimenpiteitä syksyisen henkilöstökyselyn vastausten ja tiimikohtaisten koontien pohjalta. Tällaisetkin palaverit katkaisevat mukavana vaihteluna työpäivää.
Jotkut päivät saattavat olla hieman kiireisempiä kuin toiset, ja jos tuesta sattuu jäämään ylimääräistä aikaa, käytän sen monesti erilaisiin sisällöntuotannon pieniin tehtäviin, kuten urasivujen blogitekstien kirjoittamiseen tai Instagram-tilimme päivittämiseen. Vastaan myös asiakkaillemme lähtevien kvartaalittaisten uutiskirjeiden kirjoittamisesta. Iltapäivä on usein päivän hiljaisempaa puolta asiakastuessa, eli lounaan jälkeen hiljaisempina päivinä tartun tällaisiin ylimääräisiin tehtäviin.
Työnkuvani ja työpäiväni ovat siis varsin mukavasti vaihtelevia, ja saan isosti vaikuttaa siihen, miltä työpäiväni näyttää. Onnistumisen riemua antaa vaikeammin ratkaistavista ongelmatilanteista selviäminen tai asiakkaan tarpeisiin löydetyt hyvät ratkaisut, ja on tosi kiva, että päivä ei monesti mene puhtaasti sähköposteja näpytellessä vaan yhteydenottoihin vastaaminen edellyttää monesti myös Graniten työkalujen tutkimista, testailua, viestintää eri tiimien välillä ja myös noita mainittuja ”sivutehtäviä” sisällöntuotannon ja somen parissa.
Iltapäivällä koirani muistuttaa minua työpäivän lopun lähestymisestä hyppäämällä työtuoliani vasten lelu suussa tai häntä heiluen, ja yleensä silloin on hyvä aika pistää kone kiinni ja lähteä lenkille. Jos jotain saman päivän aikana hoidettavaa jää vielä kesken, saatan jättää vielä koneen auki, käydä happihyppelyllä ja palata tuoreemmilla aivoilla muutaman viestin pariin. Pyrin kuitenkin rytmittämään päiväni niin, että illalla työasiat saisivat pysyä koskematta. On kuitenkin mukavaa, että työaika on joustava, jotta tarvittaessa voi kesken työpäivänkin hoitaa omia juoksevia asioita tai pitää luovan tauon, jos tuntuu että jonkin selvityksen kanssa ajatus ei kulje.